O echipa de oameni de stiinta de la NASA, care a elaborat un studiu pentru testarea capacitatii creative a cercetatorilor, a ajuns la o concluzie socanta: „Ne nastem genii dar sistemul de educatie scolara si sociala este destinat sa ne blocheze creativitatea”.

Intr-un interviu senzational realizat pentru TEDxTuscon, Dr. George Land, a dezvaluit ca a fost contactat de NASA, cerandu-i sa conceapa un test specializat, care sa le permita sa masoare in mod eficient potentialul de creativitate al angajatilor NASA. Testul a fost un succes, insa a deschis calea si spre alte intrebari: de unde vine creativitatea, ne nastem cu ea sau o invatam?

In cadrul interviului, Land a vorbit despre rezultatele socante ale testelor de creativitate pe care el si echipa sa le-au elaborat in cadrul proiectului NASA. Sarcina echipei psihologilor a fost de a alcatui un test care sa permita evaluarea si masurarea potentialului creativ al copiilor prescolari. Rezultatul i-a socat chiar si pe psihologi.

In general, testul le propunea copiilor diferite sarcini clare, sugerandu-le sa le rezolve intr-un fel sau altul. Testul a fost efectuat pe 1600 de copii cu varsta cuprinsa intre 4 si 5 ani. Oamenii de stiinta au fost pregatiti pentru multe surprize, dar ceea ce au descoperit i-a derutat. S-a dovedit ca in categoria de varf a testului, considerata de psihologi ca fiind „genialitate”, au ajuns 98% dintre copii!

Rezultatul a fost atat de ciudat, incat NASA a devenit din nou interesata si a efectuat acelasi test, pe aceiasi copii, dar la varsta de 15 ani. Genii printre ei au fost mai putini de 12%! In urmatorii 5 ani, NASA nu a asteptat si a facut acest test pe un esantion aleatoriu de adulti. In randul adultilor, procentul de geniu a scazut la 2!

Pe baza acestor date, Gavin Nascimento a realizat o publicatie stiintifica detaliata, a carei esenta se reduce la urmatoarele:

„Scoala este o institutie care a aparut pentru a servi clasa politica aflata la putere, nu oamenii de rand. Pentru ca elitele sa isi mentina stilul luxos de viata, au construit acest sistem, in care imaginatia si creativitatea copiilor sunt reprimate inca din primii ani de viata.

Sistemul scolar, colegiile si invatamantul superior, treptat, il priveaza pe omul in crestere de geniul creativ caracteristic fiecarei persoane. Exista mai multe motive pentru acest lucru, dar cel mai evident pare ca este comandat de clasa conducatoare. Ceea ce numim noi ‘scoala’ si ‘educatie’ este de fapt o institutie globala, un sistem psihologic extrem de complex creat istoric pentru a servi necesitatile clasei conducatoare.

Pentru ca asa-numita ‘elita’ sa-si pastreze stilul elegant al luxului sfidator, avand o contributie minima la dezvoltarea productiei, este necesar nu numai deficitul creat artificial, exploatarea infinita si razboaiele interminabile, ci si un sistem de spalare a creierului la nivel transnational, care sa dovedeasca faptul ca ‘a fost intotdeauna asa’ si care nu ne permite sa privim in mod critic sistemul sclavagist mondial.

Viitorul adult este pregatit sa accepte tot soiul de aberatii ‘stiintifice’, care nu au legatura cu realitatea. De pilda, ca cea mai mare viteza posibila in Univers este echivalenta cu viteza luminii in vid si ca nu exista dovezi stiintifice ca ar mai exista si alte civilizatii umane in Univers – in timp ce sistemele solare din galaxia Calea Lactee sunt strabatute de nave extraterestre, ce dezvolta viteze fantastice – practic instantanee. Ca omul nu are decat cinci simturi, eludand faptul ca fiinta umana isi poate reface sanatatea pe cale cerebrala, asemanator animalelor terestre. Ca slabirea acuitatii vizuale este un proces ireversibil si ca omul trebuie sa poarte toata viata ochelari de vedere, in pofida faptului ca se poate renunta la ochelari de vedere la orice varsta si se poate reface acuitatea vizuala pe cale psihica. De exemplu, cu peste trei decenii in urma am renuntat la ochelari de vedere si am refacut acuitatea mea vizuala pe cale cerebrala in proportie de 100%; si am simtul vazului perfect si in prezent. Cine nu ma crede, sa ma puna la incercare.”

Deci, ce e de facut acum? Ne putem restabili oare creativitatea?

Dr. George Land spune ca, in ciuda obstacolelor, noi avem toata viata cei 98 de procente de genialitate. Principal e sa intelegem cum functioneaza acest sistem apasator si cum sa-l evitam.

George Land mai explica si faptul ca fiecare dintre noi avem doua tipuri de gandire: divergenta si convergenta. Gandirea divergenta este ceea ce avem de la nastere si numim imaginatie. Gandirea convergenta este, de asemenea, o parte a noastra, care lucreaza intr-o alta zona a creierului si limiteaza divergenta. Astfel, gandirea divergenta functioneaza ca un accelerator al proceselor din creier, iar gandirea convergenta inhiba acest proces. Acest lucru este normal. Dar daca gandirea convergenta este luata de sub control, daca este ticsita cu unele „paradigme” si „dogme”, ea incepe sa franeze totul.

Cum poate fi solutionata aceasta problema?

Foarte simplu. Incercati din nou sa-l gasiti in mintea voastra pe copilul de cinci ani, care abia a inceput sa cunoasca lumea, si lasati-l, ca pe o minge tinuta sub apa, sa iasa la suprafata. Acest copil este in noi, a fost mereu, nu pleaca niciodata nicaieri. Incepeti sa-l cautati, e foarte simplu. Gasiti curajul de a va impotrivi sistemului!

Cum reinvatam creativitatea? „Maine, ia o furculita si incearca sa gasesti 25 sau 30 de idei despre cum ai putea imbunatati acea furculita”, sugereaza Land, care spune ca primul pas spre recapatarea imaginatiei este exercitiul.

Sursa: stiinta-mister.ro.

Recommended Posts

Leave a Comment

Tinem legatura?

Daca doriti sa ma contactati, imi puteti trimite un mail folosind formularul de contact de mai jos.

Not readable? Change text. captcha txt
Wendell Berry, economie, bunastare, economia,zen, povestiri zen, buddha