Relatia dintre mancare si emotii

Adevarul din spatele poftelor noastre

Ati observat, vreodata, cum va influenteaza starea de spirit alimentatia? Cand ne simtim intr-un anumit fel, apelam la alimentele pe care nu le mancam de obicei. Daca suntem tristi, sau ne simtim singuri, nu-i asa ca dam iama in halca aia de ciocolata? Sau poate ca acele chips-uri uleioase ne fredoneaza numele si nu e numai Bridget Jones cea care mananca caserole de inghetata dupa o despartire.

Mancatul emotional este la fel de popular ca si iPhone-ul. Uneori, se pare ca ne hranim emotiile in loc sa ne hranim corpul. Multe comportamente umane sunt conduse de emotii inconstiente si insasi alimentatia noastra devine un exemplu important in sensul acesta.

Factorii psihologici si fiziologici afecteaza ceea ce alegem sa introducem in corpurile noastre si dicteaza relatia noastra dintre alimente si emotii. Ca sa supravietuim fizic, avem nevoie de combustibil sub forma de hrana, insa absolut ca exista unele alimente pe care le mancam doar in situatii foarte specifice.

Sa luam cafeaua ca exemplu. Cati oameni nu pot functiona decat daca isi iau doza de cafeina la prima ora dimineata? Si ce putem spune despre alcool? Aveti nevoie de alcool ca sa va destindeti, sa va relaxati, sa va simtiti mai increzatori? Acestea nu sunt strict alimente, dar cred ca v-ati dat seama despre ce este vorba.

Legatura dintre hrana si dispozitie a fost demonstrata de sute de studii stiintifice. Multe aratau ca anxietatea, depresia, letargia, iritabilitatea sau poftele pot fi rezultatul unei diete precare si dezechilibrate.

Cafeaua este un exemplu foarte obisnuit al legaturii emotionale cu alimentele.

Relatia noastra cu mancarea este foarte complicata, de cele mai multe ori, dar este cheia intelegerii emotiilor noastre si a starilor noastre mentale. Este foarte revelator a ne observa dorintele si obiceiurile alimentare, sau sa devenim mai atenti si sa ne oprim in loc inainte de a manca ceva, apoi sa ne intrebam: De ce vreau asta? Ce imi va da? Cu ce ma va ajuta? Ce nevoie imi va satisface?

Unul dintre studii arata rolul semnificativ al emotiilor in alimentatie. Rezultatele au aratat ca participantii s-au simtit satisfacuti dupa ce au mancat alimente cu multe grasimi, cu un nivel inalt de energie, in timp ce o masa cu putini carbohidrati i-au lasat nesatisfacuti.

Studiile stiintifice au demonstrat legatura dintre pofta fata de un anumit aliment si necesitatea unor anumiti micronutrienti. Acesti micronutrienti sunt folositi de corpul nostru ca sa ne regleze emotiile, dispozitia si conditia fizica. Unul dintre cele mai cunoscute alimente pe care le poftim este ciocolata. Aceasta contine substanta numita feniletilamina (FEA), care este aceeasi subtanta cu cea creata in creier atunci cand simtim emotia iubirii romantice.

Ce reprezinta poftele noastre?

Poftim anumite alimente pentru aminoacizii lor, pentru catalizatorii neurochimici, sau pentru catalizatorii vasoconstrictori. Acestea ne vor energiza si ne vor alina la nivel cerebral, chimic. Daca luam exemplul unei persoane care sufera de oboseala sau surmenaj, ar putea pofti la efectul stimulant al cascavalului sau al carnii rosii, sau al zaharului si ciocolatei ca sa ii dea un surplus instant de energie. Cand oamenii sunt deprimati, timorati, sau se simt singuri, pot incepe sa pofteasca la efectul linistitor al alimentelor grase, precum inghetata.

Diverse alimente ne satisfac diverse nevoi emotionale.

Doreen Virtue, psihoterapeut si ghid spiritual, autoarea cartii Pofte Constante, ne spune ca poftele fata de alimente sunt un semn ca trupul si emotiile noastre cauta linistea si homeostazia. Ele pot rezulta din dezechilibre emotionale sau fizice.

Intuitiv, corpul stie ca anumite alimente vor modifica substantele chimice din creier sau tensiunea arteriala pentru a regla energia au dispozitia.

Doreen Virtue a studiat tulburarile de alimentatie si problemele psihologice care au declansat poftele alimentare, si a dezvoltat o lista cu alimentele si emotiile in legatura cu ele. Ea spune ca problemele emotionale legate de poftele alimentare se incadreaza in anumite categorii.

Patru emotii constituie nucleul supraalimentarii emotionale: frica, manie, stres si rusine (fear, anger, tension and shame – FATS). Frica este emotia radacina a sentimentelor FATS. Mania, stresul si rusinea, toate sunt extensii ale fricii. Cu totii simtim manie pentru ca ne temem ca pierdem iubirea sub forma unui lucru sau a cuiva valoros pentru noi; ne stresam pentru ca ne este frica sa avem incredere sau pentru ca am plecat de pe calea noastra divina; simtim rusine pentru ca ne este teama ca suntem inadecvati.

Daca nu ne confruntam problemele emotionale, poftele noastre alimentare raman aceleasi. Daca problemele noastre emotionale se schimba, la fel si poftele alimentare. Dar poate fi si o baza fizica pentru aceste pofte pe care le avem. Daca avem carente de minerale sau vitamine, sau vreun dezechilibru in dieta, vom pofti anumite alimente. Odata ce ne reglam aceste aspecte in dieta, ceea ce raman sunt poftele emotionale.

Daca nu ne confruntam emotiile, poftele noastre vor ramane aceleasi.

Daca se pare ca poftele noastre sunt mai mult orientate catre alimente bogate in grasimi, este posibil ca ne simtim un pic nesiguri si incercam sa umplem golul cu grasime. Aceasta ramane in stomac mult timp dupa ce alte tipuri de alimente au fost digerate si s-au dus. Astfel ca, poftele pentru alimentele grase apar adesea la persoanele care simt ca viata lor nu are sens, care se simt goale, sau care se simt nesiguri din punct de vedere financiar sau emotional.

Calea cea mai directa de a reduce poftele este de a vindeca situatia care le declanseaza. Chiar si daca facem un pas de bebelus catre rezolvarea unei probleme la locul de munca, in dragoste sau in stilul de viata poate reduce pofta de mancare.

In timp ce dispozitia noastre ne influenteaza dieta, tot asa, dieta noastra ne afecteaza emotiile si starile mentale. In cele din urma, este un cerc vicios.

Viziunea orientala asupra alimentatiei si dispozitiei

In Medicina Traditionala Chinezeasca (MTC) si in alte filozofii orientale de sanatate, emotiile sunt considerate ca fiind cauzele interne majore ale bolilor. MTC descrie cinci perechi de organe. Avem rinichii si vezica urinara, ficatul si vezica biliara, inima si intestinul subtire, splina si stomacul si, in sfarsit, plamanii si intestinul gros. Fiecare organ are o componenta senzoriala si emotionala. Suwen (Cartea Intrebarilor Simple), una dintre cartile fundamentale ale Medicinei Traditionale Chinezesti, spune: „Cele cinci organe-yin ale corpului uman produce cinci tipuri esentiale de qi, care genereaza bucurie, manie, tristete, ingrijorare si frica.” MTC mai considera ca respectivele organe sunt si ele in relatie cu activitati emotionale, precum inima in relatie cu bucuria, ficatul cu mania, splina cu melancolia, plamanii cu anxietatea, iar rinichii cu frica.

In medicina traditionala chinezeasca, poftele alimentare sunt indicii care dezvaluie dezechilibrul organelor.

Cand mancam prea multa carne, branza si oua, putem cauza un exces de yang in organe si, implicit, in corp, care poate face organele sa se contracte. Rick Vermuyten, practician naturopat si chimist clinic, ne spune ca un dezechilibru in plamani si in intestinul gros, si contractia datorita mancatului in exces al carnii, poate duce catre empatie si sensibilitate reduse.

El considera ca „nu mai poti simti” odata ce organele, precum plamanii si intestinul gros, se strang prea tare, dar, pe de alta parte, ne spune ca daca organele devin prea slobode, putem sa devenim prea sensibili si sa reactionam exagerat. Dl. Vermuyten ne explica faptul ca orezul este raspunsul la echilibrarea organelor, pentru ca „orez” si „gura”, amandoua inseamna „pace”, conform invataturilor orientale.

Cum sa ne oprim poftele

Poftele alimentare sunt, de fapt, adesea, foame emotionala. Este modul in care organismul nostru ne comunica faptul ca are nevoi de baza care nu-i sunt satisfacute. Poate ca este nevoia de confort, mangaiere, iubire, sprijin, confirmare sau apropiere. Ascultandu-ne pe noi insine si descoperind ce avem nevoie si apoi, satisfacandu-ne aceste necesitati emotionale, de ex. apeland la un prieten bun care poate sa ne sprijine, incepem a ne hrani emotional si astfel ca vom observa cum scapam treptat de poftele alimentare.

Cand ne descoperim nevoile si cerem sprijinul prietenilor, acestea pot sa ne ajute sa ne eradicam poftele alimentare.

Corpul nostru este conectat in mod natural la sanatate si echilibru optim. Ne e sete cand suntem deshidratati, tremuram cand ne este frig, cascam cand suntem obositi. Acestea sunt mesajele pe care corpul nostru ni le da ca sa luam masuri si sa ne satisfacem nevoile. Este la fel ca atunci cand ne pierdem linistea mentala; corpul nostru ne conduce catre o actiune de corectare. Ne poate da o pofta de ciocolata, care este modul lui de a ne spune ca avem nevoie sa corectam starea noastra mental-emotionala, care este aceea ca ne simtim singuri, nelinistiti si nesiguri.

Daca invatam care este diferenta dintre foamea emotionala si cea fizica, ne vom putea indeplini cu usurinta nevoile emotionale si vom putea pune capac poftelor. Cateva dintre aceste diferente sunt:

  1. Foamea emotionala isi are baza in minte. Este subita si specifica. Doreste un singur tip de aliment, in timp ce..
  2. Foamea fizica incepe in stomac, este lenta si deschisa catre o varietate de alimente.

In cele din urma, avem nevoie sa ne confruntam emotiile, in loc sa le acoperim cu mancare. Chiar daca acest lucru pare sa fie infricosator, dificil, este calea catre o sanatate si vitalitate radiante, impreuna cu echilibrul si fericirea. Iar bucla de feedback, atunci cand corpul nostru este sanatos si bine hranit, este faptul ca emotiile noastre sunt mai linistite, mintea mai implinita si echilibrata, astfel ca este o calatorie care merita sa o parcurgem.

Recommended Posts

Leave a Comment

Tinem legatura?

Daca doriti sa ma contactati, imi puteti trimite un mail folosind formularul de contact de mai jos.

Not readable? Change text. captcha txt
pamant, pamantul este o fiinta cosmica, fiinta cosmica, cosmic, luna